Koło życia, czyli w poszukiwaniu #worklifebalance

Nowy Rok często jest ­­­punktem wyjścia do robienia postanowień i kreślenia dalekosiężnych planów. Przepełnia nas nadzieja na zmiany w nadchodzącym roku i wiele sobie obiecujemy np. wcześniejsze wstawanie, chodzenie na siłownię, więcej czasu dla siebie i bliskich, uprzątnięcie garażu, remont łazienki, czytanie większej liczby książek, regularne odkładanie pieniędzy, awans w pracy – często są to rzeczy z gatunku #nowaja z bardzo krótkim expiry date.

W odróżnieniu od innych dziedzin życia, w obszarze pracowym często nawet jesteśmy zobligowanie do takiego planowania w ramach różnych personal development planów i innych objectives na poszczególne lata. Dodatkowo, takie cele są łatwo weryfikowalne, a do tego można się spodziewać, że nie tylko my będziemy monitorować ich postęp, więc mamy dodatkową motywację do ich realizacji. I chociaż praca stanowi jeden z bardzo ważnych aspektów w naszym życiu i może wpływać na inne obszary naszego funkcjonowania np. liczne nadgodziny skracają czas spędzany z bliskimi osobami to warto jednak pamiętać, że inne obszary naszego życia także mogą wpływać na to w jakim nastroju przychodzimy do pracy, jak pracujemy i jak reagujemy na różne wydarzenia, które nas spotykają w biurze. Nie od dziś mówi się, że #worklifebalance is key.

Dlatego w dzisiejszym wpisie chciałabym podzielić się z Tobą narzędziem, które lubię i z którego regularnie korzystam – kołem życia. Jest to prosta metoda, która pozwoli Ci zidentyfikować, w których obszarach w życiu czujesz się najlepiej, a w których odczuwasz największy dyskomfort – to ważne, bo brak zadowolenia w jednym z obszarów może zaburzać harmonię całego koła. Wprowadzenie zmian w tym właśnie obszarze może najbardziej wpłynąć na poprawę Twojego samopoczucia i wzrost satysfakcji z życia. Możesz potraktować to ćwiczenie jako alternatywę dla standardowego rozpisywania celów (statystycznie dosyć często porzucanych już pod koniec stycznia ;))

KROK 1
Poniżej znajdziesz koło podzielone na 8 kawałków – reprezentują one następujące obszary życia: praca, finanse, rozwój, przyjaciele i rodzina, miłość, zdrowie, rozrywka, otoczenie fizyczne. Przyjrzyj się każdemu obszarowi przedstawionemu na kole i zastanów się na ile jesteś z niego zadowolona i na ile komfortowo się w nim czujesz.

Przykładowe pytania, które możesz sobie zadać przy każdym obszarze, tak aby łatwiej oszacować jaką część obszaru zamalować:

  • praca (czy dobrze czuję się w mojej pracy, czy lubię wykonywać powierzane mi zadania, czy mam perspektywę rozwoju) ;
  • finanse (czy jestem zadowolona ze stanu moich finansów, czy mam długi, czy jestem w stanie coś odłożyć, ile miesięcy mogę przeżyć bez pracy);
  • rozwój (czy uczę się nowych rzeczy i rozwijam określone kompetencje, czy mam wyzwania intelektualne);
  • przyjaciele i rodzina (czy jestem zadowolona z moich relacji z bliskimi, czy mam do kogo zadzwonić kiedy chcę porozmawiać, czy moja rodzina i przyjaciele pamiętają o mnie i liczą się z moim zdaniem);
  • miłość (czy czuję się kochana i zadbana, czy sama daję sobie to co chciałabym dostać od innych, czy dostrzegam codzienne akty życzliwości);
  • zdrowie (czy jestem zdrowa i sprawna fizycznie, czy robię konieczne badania, czy dbam o siebie);
  • rozrywka (czy odpoczywam wystarczająco dużo, czy lubię formę w jakiej spędzam czas wolny, czy rozwijam moje hobby i zainteresowania);
  • otoczenie fizyczne (czy dobrze czuję się w otaczającej mnie przestrzeni (mieszkanie, dzielnica, miasto)).

Następnie zamaluj odpowiednią część koła przyjmując, że zostawisz 0% jeśli dany obszar życia u Ciebie nie istnieje np. patrząc na koło odkrywasz, że istnieje coś takiego jak „rozrywka”. A 100% zamalujesz kiedy jesteś w pełni zadowolona i usatysfakcjonowana np. masz poczucie, że Twoja rodzina i przyjaciele Cię wspierają, zawsze możesz na nich liczyć i świetnie się dogadujecie – nic byś nie zmieniała. Pamiętaj – zamalowane wartości mogą być orientacyjne, chodzi o to żeby zobaczyć gdzie jesteś najbardziej, a gdzie najmniej zadowolona. W tym ćwiczeniu ważna jeszcze szczerość – pozwól sobie na nią, bo robisz je sama dla siebie.

Krok 2
Koło jest już gotowe – brawo! Dysponujesz unikalnymi danymi, które są punktem wyjścia do zmiany Twojej sytuacji. Popatrz na zamalowaną przestrzeń i odpowiedz sobie przynajmniej na kilka z poniższych pytań (najlepiej na piśmie):

Co widzisz?
Jakie uczucia Ci towarzyszą, gdy patrzysz na swoje koło życia?
Co jest dla Ciebie najważniejsze w życiu?
Jak to, co dla Ciebie najważniejsze wygląda w zestawieniu z Twoim kołem?
Która z części koła najbardziej wpływa na inne? Jak się z tym czujesz?
Którym obszarem chcesz się zająć w pierwszej kolejności, aby obraz całego koła w Twoim odczuciu się poprawił?
Co może sprawić, że poprawi się Twój poziom zadowolenia w w wybranym obszarze?
Co możesz zrobić aby osiągnąć oczekiwany poziom zadowolenia w tym obszarze? I co jeszcze?
Jaki wpływ będzie mieć zwiększenie poziomu satysfakcji tego obszaru na pozostałe?
Jak będzie wyglądało Twoje życie, gdy zajmiesz się tym obszarem?

Wprowadzanie zmiany to złożony proces, który często zachodzi na wielu poziomach, więc metoda małych kroków będzie jak najbardziej na miejscu. Bądź dla siebie łagodna i cierpliwa – jeśli gdzieś wyszło Ci 3, to nie musisz w ciągu tygodnia osiągnąć 10 – 4 będzie całkiem niezłym planem na najbliższy czas.

Wybierz maksymalnie 3 obszary, w których chciałabyś wprowadzić zmiany. Zastanów się nad tym co konkretnie mogłabyś zrobić w każdym z obszarów – chodzi o realne działania (np. wg metodologii SMART: skonkretyzowane, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie) i zaplanuj od 3 do 5 konkretnych działań w każdym obszarze. Np. w 2019 r. odłożę 2000 zł na nieprzewidziane wydatki, a żeby to osiągnąć każdego miesiąca po otrzymaniu pensji będę przelewać sobie 167 zł na konto oszczędnościowe.

Obszar:
Moje działania:
1.
2.
3.
4.
5.

Praca z tym narzędziem może zabrać trochę czasu, wierzę jednak, ze warto to zrobić. Koło możesz też opatrzyć datą, aby po jakimś czasie móc łatwiej zaobserwować zmiany jakie zaszły w Twoim życiu. Dziś moje koło jest pełniejsze niż kilka lat temu, a takie obserwacje też potrafią motywować!

Poniżej znajdziesz plik pdf stanowiący podsumowanie wpisu o kole życia – będzie mi bardzo miło jeśli go pobierzesz, wydrukujesz i skorzystasz z niego offline. Zachęcam Cię też do podzielenia się nim z kimś komu może się on przydać.

Zu

Podbierz PDF

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *